Monday 9 March 2009

Hotelbedrijf opleiding In 2007 Elishout COOVI C.E.R.I.A 


In de eerste week van februari 2007 ging ik naar “Elishout COOVI C.E.R.I.A” voor de afspraak met de schoolcoördinatoren. Er was ongeveer een uurtje uitleg door mevrouw Nelle Deneef en meneer André Torf. Na de uitleg, heb ik direct het contract getekend. We waren een stuk of 40 studenten. Daarna hebben we de school bezocht, onze gids was chef Ludo Vanseveren, hij gaf wat info over de school, kleedkamer en het systeem. Hij heeft ook tegen ons gezegd dat we “ja chef” moesten zeggen en geen commentaar tegen de chefs hebben.

Rond 12u gingen we naar gebouw B4 om kleding aan te passen. Een week daarna ging ik vroeg naar school, iedereen kreeg twee koksjassen, een broek, twee witte schorten en keuken gereedschap, we kregen ook zaalkleding, het waren twee witte hemden, een sjieke zwarte broek, mooie zwarte schoenen,een zwart vlinderdasje en lange groene schort. Alle kleren waren met het logo Elshout, CVO en 

COOVI. En daar kregen we een karton met 12 cursussen.
De jongste van de groep was 19 en de oudste 54. Het was een leuke groep studenten. Voor mij waren de lessen niet erg moeilijk. Een paar studenten spraken vlot dialect en hun kon ik niet volgen behalve Thomas, Veronique, Jason, Dirk, Wouter en Erik Goven, hun uitspraak was duidelijker voor me. Verder vond ik het interessant en spannend om weer op school te zijn, al die verschillende mentaliteiten en soms ook misverstanden, maar ik mis mijn groep heel erg. Ik zal een week in Mont-Saint-Michel voor de Europese ronde tafel via Elishout met de chefs Debora De Wint, Francis Van Buggenhout en de studenten Veronique, Jean-Marie en Peggy nooit vergeten. Ik dank ook Nourddine, hij bracht ons meestal naar het station en hij maakt de groep levendig.

Ik heb les gehad van zeven chefs en ik heb van iedereen iets geleerd. Lessen die ik heel fijn vond, zijn basis van chef R. José, in de zaal serveermethoden van Vanseveren, patisserie van Karen. Ik vond de lessen van chef Johan R. super, hij was top in presentatie en focussen in de keuken en daarnaast gaf hij de ruimte aan de student voor zelfmotivatie. Daarnaast is hij streng om te laten zien hoe men met stress in de keuken kan werken. In totaal had ik heel goede lessen, goede chefs.

Ik dank al mijn chefs voor hun geduld om me te motiveren, ik dank ook de schooldirectie voor hun vriendelijke service en uitleg. Ik dank de mensen van de VDAB, speciaal Sofie De Bakker en André Torf voor hun hulp en administratie. Ik dank alle wie geef me hulp.





Ik dank Veronique Hupez mijn stagechef en John voor zijn help om een goede stage te doen. Ik dank ook de collega’s van mijn stage het was plezant om met zo’n teams te werken.

Inssan Ben
Hotelbedrijf opleiding

Zaal modules

1. B1. voorbereiding tot de dienst en serveermethoden
2. B2. dranken kennis
3. B3. dienst van menu’s
4. B4. versnijdingen en zaal bereidingen
5. C2. dienst aan de kaart in de zaal buffetten
6. C4. dienst aan de kaart in de zaal a la carte
7. T4 banketbediening

Keuken modules

1. A1. basissen
2. A2. dagschotels
3. A3. vleesbereidingen
4. A4. nagerechten
5. A5. koude keuken
6. C1. visgerechten
7. C2. vleesgerechten
8. C3. streekgebonden gerechten
9. T1. koude en warme buffetten
10. T2. traiteurkeuken
11. T3. receptie en ontvangsten
12. D1. wijnkennis

Horecareglement

1. D5. horecareglementering
2. A6. voedingmiddel hygiëne veilig werken (HACCP)
3. D7. beheer en organisatie hotel bedrijf

1 comment:

molman said...

Beste Bouabbane,
Ik kom uit Nederland en mijn Frans is best aardig, op welk niveau moet het zijn om het allemaal goed te kunnen volgen? Daarbij, als ik naar de site ga (http://www.ceria.be/) is mij niet helemaal duidelijk welke institut ik moet kiezen, om de juiste intensieve cursus te volgen.

Ik hoop dat je kunt helpen.

Mvg,Lukas